Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Dag 2. Nya rutiner, nytt liv

Posted by DiT på december 11, 2010

Ok, planen är följande:

1) eliminera mitt behov av snabbinsulin genom att äta strikt enligt en personligt anpassad LCHF-diet

2) eliminera mitt behov av långsamt insulin genom att motionera ordentligt (tillräckligt för att inte behöv insulin överhuvudtaget)

Hur: Med en rutin på 45 minuters ”löpning” på min elliptical-maskin om dagen + blandad extra träning enligt behov.

Igår sjönk mitt blodsocker under dagens lopp utan något som helst insulintillskott (från mycket höga 240/12 till fortfarande relativt höga 188/9,4). Den naturliga sänkningen med den nya kosten var ytterst motiverande! Under natten steg dock blodsockret från 188/9,4 till 275/13,75, vilket naturligtvis indikerar att jag behöver nattinsulin trots en fantastiskt välskött dag (utan hänsyn taget till det höga ingångsvärdet som delvis berodde på avsaknaden av nya nålar).

Jag har nyligen ätit en sen frukost enligt resultattabellen ovan, insulerat endast 2 enheter långverkande insulin [lv ] för en ytterst noggrann uppföljning av mitt blodsockervärde utan svängningar.

Efter att ha druckit upp dagens andra kopp kaffe ska jag nu ta mig till poolen och simma lite.

Jag blev mer eller mindre tvingad att lära mig simma ordentligt pga en lättare basketskada för ca 6 år sedan. Trots ett stort intresse för idrottande och en barndom av basketspelande, har jag inte direkt hållit uppen en rutin av basketspelande. Däremot trivdes jag stort av att spela ibland med mina studenter läsåret 2003/2004. Detta var under min tid som engelsklärare på ett colombianskt highschool, en praktik som också var min första upplevelse i Colombia. Lite väl lekfullt och utan någonsomhelst uppvärmning rörde jag mitt ena knä lite för häftigt och blev helt plötsligt stående som en gammal farbror.

Hydroterapi blev receptet och med en personlig simtränare lärde jag mig allt grundläggande gällande teknik och andning för att nu kunna njuta stort av den fantastiska motionsgren som simning är. Jag har ännu inte vid något tillfälle nått upp till den regelbundenhet eller svävande lätthet som jag nu planerar uppnå, men jag har lärt mig njuta ordentligt av en simbasäng utomhus under 25-30 graders solsken.

Självklart, baserat på mitt akuta behov att starta denna blogg nu, har jag hittills aldrig kunnat ersätta långinsulinet med enbart simning, men planen är att sakta men säkert bygga upp även en robust simrutin. Mitt mål är att kunna simma cirka en timme i sträck i relativt hög hastighet. I dagsläget vet jag inte hur många längder eller meter det skulle innebära, men jag hoppas att jag kommer underfund med det under detta bloggår.

Tidigare i år, under ytterst korta perioder, har jag extremt sporadiskt kommit upp i circa 50 längder med relativt många pauser. Jag är inte i dålig fysisk form på ytan, men har de senaste åren haft extremt dåliga motionsrutiner. Den främsta anledningen är mitt resande och diverse projekt som dragit uppmärksamheten åt annat håll.

Nu, med bara ett par månader kvar innan jag fyller 30, hag jag definitivt bestämt mig ta tag i saken på riktigt och fixa till min hälsa för en stabil framtid.

Min motionsplan i dagsläget: 45 min daglig elipticalöpning + simning 1 gång i veckan.

Kommentera

 
