Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Dag 3. Kokosnöt, hiking och vatten

Posted by DiT på december 13, 2010

Helt spontant och improviserat skalade jag en kokosnöt idag. Förutom att den är hård är den betydligt mycket hårigare än vad jag visste för inte så länge sedan. Jag köpte den halvansad och fick ta till en machetesliknande kökskniv för att hacka bort allt hår. Blev något fascinerad när jag fick loss den flaskkorksliknande toppen som öppnade ett fint hål från vilket jag utan problem kunde hälla upp kokosmjölken i ett glas.

Precis dagen innan hade jag läst att kokosfettet är bland det bästa (om inte det bästa) fettet som finns. Läs gärna här om hur bra kokosnöten egentligen är, även för diabetiker hos denna bloggare: http://www.paulun.se/page5504412.aspx.

Jag såg framför mig Tom Hanks från Castaway och hans diet med kokosnötter, fisk och en och annan krabba + vatten. Fantastiskt för en diabetiker! Jag är med andra ord övertygad om att jag måste inkludera kokos regelbundet i min kost. Första resultaten, inklusive den fina mättnadskänslan efteråt, är mycket positiva. Mitt sockervärde gick för första gången på länge stabilt ner till ett perfekt värde under kvällens lopp, med endast 2 enheter snabbverkande insulin vid lunchen. Sammanlagt insulinbehov = endast 4 enheter snabbverkande insulin och 0 enheter långverkande!!!

Hiking uppför ett litet berg nära staden var dagens motion. Fin sysselsättning verkligen som jag borde ta upp som en regelbunden sådan. Den strålande solen tog dock slut på min kropssvätska relativt snabbt och utan att ha förberett mig bättre blev jag lite orolig när de efterlängtade juicestånden inte närmade sig. En liten ansträngning senare kom vi dock fram och lagrade upp med 1 flaska vatten + en stor bit söt annanas.

Annanasen tog jag bara pga en lätt oro för sockernedgång, trots bara 2 enheter snabbverkande insulin efter frukosten. Var inte säker på hur hikingen och solen påverkade, eftersom jag orutinerat inte hade med mig blodsockermätaren heller. Bra med energi för att nå toppen på berget blev det i alla fall!

Vatten är också en nyckelingrediens som jag länge trott jag måste lära mig få ett bättre intag av. Jag har haft ytterst dåliga rutiner och matvanor den senaste tiden (självklart en stor anledning till denna blogg för att försöka få upp motivationen och disciplinen gällande just detta) och vatten känns som en viktig källa till rensning av kroppen.

Blev dock plötsligt osäker då jag snubblade över ett par intressanta artiklar. Först och främst, ska man verkligen behöva köpa sitt dricksvatten för att som typ 1-diabetiker inte skada sig pga dåligt vattenintag?  http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/diabetes/article103152.ab .

Denna artikel känns också viktig, om arsenik i dricksvattnet i många svenska brunnar, vilket tydligen ökar risken för typ 2-diabetes: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?td=20091026&art=805&tem=2

Lite ströläsningen ger verkligen nya besked, speciellt då denna artikel nästintill varnar för att INTE dricka för mycket vatten: http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=280&tem=3

Svar på tal är svårt att ge. Däremot kommer jag via personliga experiment i form av provande av olika näringsintag att söka den perfekta kosten för mig som typ 1-diabetiker. Mitt mål är alltså att bli 100% insulinfri genom en idealisk kost och idealisk träning. Om det är möjligt vet jag inte ännu, eftersom jag självklart inte planerar plåga min hälsa pga näringsbrister. Dessutom är mitt mål också att GÅ UPP I VIKT i motsats till LCHF-kostens generella mål. Jag äter dessutom inte rött kött eller griskött av personliga skäl, vilket eventuellt begränsar generaliseringen av min idealkost för stora köttätare.

Tror du det är möjligt att gå upp i vikt ca 7-8 kg i princip helt utan kolhydrater???

Kommentera

 
