Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Dag 4. Eliptica-maskin, bästa investering

Posted by DiT på december 14, 2010

DAGENS INLÄGG
Mitt första värde idag: 124/6,2, helt utan nattinsulin eller ytterligare insulin efter gårdagens sista kokosnötmellanmål. Fantastiskt med tanke på mina tidigare värden. Min regelbunda motionslöpning på eliptica-maskinen visar verkligen resultat när jag inte vräker i mig kolhydrater som tidigare (hur sockerfritt det än var). En ”möbel” som jag verkligen skulle vilja ha med mig överallt helt klart!

Det fina med eliptica-maskinen i jämförelse med en spinning-cykel, som jag tidigare trodde jag ville ha, är att man aldrig kan sätta sig ner och ”vila”, och samtidigt tränar överkroppen ständigt i en bekväm ställning tack vare att handtagen fungerar lite likt skidstavar. Inte direkt en skidmaskin men den ultimata ”löpmaskinen” skulle jag säga.

Dessutom, med eller utan trötta ben, kan man även fokusera mer på armar; en arm i taget, dra med extra kraft eller trycka ifrån med extra kraft beroende på vilken del av överkroppen man vill träna lite extra. Alternativt, för 100% ben, ställer man sig bara i ”utförsbackeställning” och trampar på allt vad man kan.

Utan att lova något jag inte kan hålla, tror jag inte något individuellt träningsredskap eller personlig träningsmetod skulle fått igång mig så pass väl som denna eliptica-maskin i attackerandet av min diabetes. Jag är redan säker på att ett hemmagym kan bli verklighet en vacker dag med denna eliptica som bas för min motionsträning.

Helt klart ett måste för den som behöver en extra push!

Kommentera

 
