Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Mindre fett, mer muskler, salsa och träning – Less Fat, More Muscles, Salsa and Exercise

Posted by DiT på december 18, 2010

DAGENS INLÄGG
Som tidigare nämnt är mitt mål att gå upp i vikt, gärna en 7-8 kg. Jag väger endast 56 kg i dagsläget, dock endast 167 cm kort. Som 18-årig fotbollsspelare och karateutövare vägde jag kring 64 kg. Det är en vikt jag siktar på i dagsläget.

Även som 21-årig hårt squashande student med regelbundna gympass vägde jag kring 63 kg.

Sedan min första resa till Colombia har jag som mest vägt 63,5 kg, när jag styrketränade som mest under ca 3 månader i streck år 2003. Det var innan jag började dansa salsa 4 timmar om dagen i ca 8 månader. En ny livsstil tog över och min stolthet till ungdomsidrottande kroppsbyggnad började tappa viktiga kilon.

Jag är inte direkt spinkig eller besväras av att inte ha fotbollsspelarlår längre. Däremot väger jag för lite och tror enda sättet för mig att växa i massa är att träna ordentligt och gå upp i muskler, vilket även skulle minska på en del övrigt kroppsfett automatiskt, underhudsfett framför allt.

Sedan squashtiden, som praktiskt taget var ett botemedel till min diabetes, har jag inte velat prioritera styrketräning eftersom det inte bränner tillräckligt med kolhydrater i jämförelse med motionsträning. Just det var alltid tidigare mitt mål för att kunna äta vad jag ville och därefter utjämna med insulin och träning.

Min nya LCHF-diet med så nära 0% kolhydrater som möjligt skulle inte kräva lika hård satsning på kolhydratsbrännande träning och därför hoppas jag kunna lägga till en del styrketräning i mitt träningsmål framöver för att just växa i vikt, UTAN KOLHYDRATER. Mer om detta i början på nästa år då denna typ av träning börjar på allvar.

Kan inte undvika att nämna Tim Ferriss här och hans nya bok The 4-Hour Body som jag läst vissa glimtar av redan. Hur man hackar sig in i kroppen är ett mycket intressant ämne och jag tror diabetiker mer än många andra skulle intressera sig oerhört för vad exakt som påverkar oss positivt respektive negativt och hur vi kan undvika matfällor och ta tillvara på matnyttor bland mycket annat på bästa sätt.

Kan en typ 1-diabetiker gå upp i vikt 7-8 kg utan att äta kolhydrater (dvs nada de ris, pasta, potatis, bröd etc)?

Kommentera

 
