Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Tandläkaren för Guds skull!

Posted by DiT på december 18, 2010

Både mor och mormor har ständigt sagt åt mig att sköta tänderna. Det har jag också ständigt gjort. Blodsockret, däremot, kan dock indirekt nollställa och förstöra allt det goda du nånsin gjort för dina tänder.

Jag var hos tandläkaren idag och kan bara upprepa vad jag blev tillsagd: TA HAND OM DITT BLODSOCKER! För diabetiker är det extra känsligt.

För circa 2 år sedan, i andra halvan av 2008 var jag hos tandläkaren i Sverige och förutom en stark rekommendation att använda tandtråd var allt perfekt, frid och fröjd med mina tänder. ”Kom tillbaka om 2 år” var utfallet.

2 år senare: tandköttsinflammation på ingång pga långvarigt högt sockervärde, alltför långvarigt och alltför högt är jag fullt medveten om! Lite karies innebar dessutom att ett par återbesök behövs. En tand om gången, och första återbesöket var till hygienisten. Högt blodsocker innebar dock att tandhygienisten visade hur man borstar tänderna istället för något annat och bad mig komma tillbaka när sockret var under bättre kontroll. Detta var för nästan en månad sedan.

Måste tillägga att jag gått utan blodsockermätare (eller rätt stickor) större delen av året och i min övertro på att allt var helt ok tog jag inte itu med saken förrän jag fick ta del av min fästmös hälsoprogram. Ett antal läkarbesök och oroande blickar senare har jag ny blodsockermätare, nya stickor och nytt insulin. Några veckor efter mitt första tandläkarbesök för året var äntligen mitt socker under lite bättre kontroll så behandlingen kunde fortsätta.

Den colombianska tandhygienisten gjorde ett utmärkt jobb, filade bort lite ditt och datt, borrputsade en hel del och alkoholtvättade resten av tiden tills mina tänder kändes som nya. Som kaffedrickare blev jag tillfrågad om jag röker. Nej, det gör jag inte. ”Hur många gånger om dagen borstar du tänderna?” 2-3. ”Borsta tänderna 5 gånger om dagen fr.o.m. nu!” Till detta hade min nya colombianska tandläkare sagt att det är ok att dricka kaffe och coca cola om jag borstar tänderna efteråt. Jag har verkligen varit en stordrickare av cola zero också – oundvikligt – speciellt som film- och popcorn-älskare.. popcorn.. mmm.. BORTTAGET ur dieten fr.o.m. denna bloggs första inlägg.

Inflammationsskyddande piller blev receptet innan tandhygienisten kunde sätta ”tänderna” i mina tänder på riktigt. Några dagar senare är mina tänder helt under kontroll igen, även på längre sikt TACK VARE MIN NYA LCHF-DIET som inte kommer att strula till mina sockervärden längre (hoppas jag!).

Kommentera

 
