Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Fotboll på hobbynivå – utmärkt! – Soccer at Hobby Level – Excellent!

Posted by DiT på december 19, 2010

DAGENS INLÄGG
Dagens motion blev fotboll med en god vän och ett gäng blandade individer i åldern 7-40 år. Mycket kul gäng och härligt att spela fotboll igen. Nivån var perfekt för en relativt otränad gammal fotbollsspelare och mitt lag lyckades dominera ganska fint. Tror slutresultatet hamnade nånstans kring 19-13 och många mål fick man ansvara för.

Jag hade med mig kokos och vatten enbart som ”energitillskott” och i och med att jag inte använt nåt insulin alls idag (vilket ju är målet trots varierande resultat fortfarande) så var jag inte direkt orolig för blodsockernedgång. Dessutom märkte jag senare att kokoset var sötat så innehöll totalt 17 % socker, inte alls som planerat och förmodligen huvudorsaken till höjningen till 8,05 mmol från ett morgonvärde på 4,35.

Jag använde inte alls insulin på morgonen idag (dock en mycket sen lördagsmorgon) pga av den inväntande fotbollen som jag inte ville spara några krafter under. Ökningen under de 7 timmarna indikerar antingen att jag inte rörde på mig tillräckligt (pga otillräcklig form och spelmotstånd) eller ännu troligare att mängden sötat kokos jag åt efteråt var överdriven.

Efter jul och nyår hoppas jag fortsätta med fotboll en gång i veckan. Mycket fin lagsport som motiverar till ansträngning i bra mängd, tillräckligt med snabba ryck och alternativt springande som får hjärtat att pumpa på bra. Samtidigt får man bra utlopp för eventuell överskottsenergi i en bra miljö, speciellt i ett land med ständig sommar.

Med andra ord planerar jag byta ut lördagseliptican/-vilan mot lördagsfotboll. Får se om simningen blir kvar på regelbunden basis.

Kommentera

 
