Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Sömn och stress – Sleep and Stress

Posted by DiT på december 21, 2010

Ibland föredrar jag att som många gånger under studietiden stanna uppe en hel natt och jobba igen allt jag känner att jag inte hunnit med eller kunnat koncentrera mig tillräckligt för under dagtid. Jag tycker det är en avkopplande tillvaro att sitta ensam i nattmörkret med bara datorn till sällskap och på detta vis lyckas jag ofta arbeta fantastiskt produktivt.

Detta är självklart inte generellt rekommenderat, speciellt inte för diabetiker. Jag tror det bästa är att aldrig stressa! Med hänsyn till vardagshetsen som ofta hindrar mig från att hinna med dagens alla uppgifter väljer jag att ibland planera in en natts arbete för att inte behöva stressa under dagen. Detta gäller generellt inför viktiga deadlines, men även för mindre viktigt arbete känner jag att det hjälper mig att avklara en massa saker under en natts tid istället för att gå en hel vecka utan att få de gjorda och därmed börja stressa.

Enligt denna artikel http://www.ssdf.nu/tidningen/artikel.php?id=373 sover vi sämre på grund av stress. Om man istället väljer att sova mindre för att undvika stress ibland, kan man sova bättre då därefter och borde detta rekommenderas för att just undvika stress?

Provtagning imorgon kommer visa första resultaten av mina nya kostrutiner, som jag självklart inte riktigt lyckats definiera ännu, och jag skulle gärna undersöka hur en natts arbete i lugn och ro lite då och då i syfte att undvika flera dagars stressande påverkar min hälsa.

Kroppshackern och livsstilsdesignern Tim Ferriss har experimenterat väl även kring hur man designar den bästa nattsömnen. Bland de många råden nämner han ”Eat a large fat- and protein-dominated meal within three hours of bedtime”, vilket passar LCHF-dieten helt utmärkt. Många vakna timmar kanske kan få god sömn på detta vis.

Andra tips?

Kommentera

 
