Mot ett ljusare diabetesliv

Experiment i mat och motion för 100% insulinOberoende

Choklad nyttigt för diabetiker? – Chocolate Healthy for Diabetics?

Posted by DiT på december 22, 2010

Choklad förtjänar helt klart ett kapitel för sig. Som chokladfantast genom alla år var nog den största svårigheten för mig vid diabetesinträdet att sluta äta choklad. Inte kunde jag väl tänka mig att det kunde vara nyttigt med choklad pga den höga sockerhalten.

Sedan jag blev diabetiker har det dock undersökts en hel del och med glädje kan jag nu referera till följande artikel (som hänvisar till denna mer vetenskapliga artikel) som berättar hur mörk choklad förbättrar blodkärlens hälsa vid diabetes, typ 2 åtminstone.

Ett gäng andra artiklar refereras också till där som kräver noggrannare studering. Andra artiklar om choklad och diabetes jag borde läsa ?

Jag provade själv igår kväll med en hel kaka mörk choklad (”endast” 42 g kakao och 9 g kolhydrater) och trots en kvarts påse naturchips på det (jag vet, blev lite sugen) var mitt blodsocker endast 91/4,55 morgonen efter, helt perfekt med andra ord. Detta var efter endast 3 enheter som vanligt av mitt långverkande insulin.

Med detta kan jag nöjt och belåtet äta mörk choklad igen utan större problem, eller? Får mäta några gånger till och strax efter intaget och se om teorin håller. Kanske nåt annat att tänka på som typ 1-diabetiker gällande mörk choklad? Mums!

Kommentera

 
